-
Gisund
-
Gisund
-
Gisund
-
Gisund. Hvem er personene? Bildet formodentlig fra 1982, da Ytre Rolløya Fioskarsamvirke overtok båten.
Tråleren Gisund, frysehekktråler. Lengde 50,7 m, og 467 brt. LHOL. Wichmann 2100 hk. Byggenummer 88 ved Storvik Mek Verksted, Kristiansund (1979)
-
Gisund
-
Gisund ved tankanlegget på Stangnes ved Harstad. Sjarken Skandia (37 fot fra 1915) ligger fortøyd inntil skipssida.
-
Glanny
-
Globe
-
Godfjord
-
Golar Freeze. NTB kalte skipet det hurtigste skipet bygget i Norge, levert fra Marinens Hovedverft i Horten. Skipet er 7000 tdw og oppnådde under prøveturen en fart av 23,9 knop.
HT 07.10.68
knk
-
Goldfisk
-
Gos
-
Granli
HT 27.12.1962
knk
-
Grindfjell fra Fjell Oranje Lines
knk
-
Grindsten N-117-A
-
Gripsholm. Oppsynsskip?
-
Grotanger
-
Grotanger
-
Grotta
-
Grøtnes
-
Lokalbåt i Indre Vågsfjord, Grytlandsferga på folkemunne.
Walter Henriksen, Svelvik, opplyser følgende om "Grytøy":
Hun ble levert til Grytøy – Harstad Fergeselskap i 1954. Tanken bak det øybaserte rederiet var – på sikt – å skaffe ei bilferge mellom Harstad og Grytøya.
Grytøy var selskapets andre båt. Den første – M/S Grytland – var en ”reisendebåt” kjøpt fra et firma i Bergen som brukte den for sine handelsagenter på reiser langs kysten vår.
Motoren som stod i Grytøy da hun ble levert fra Vaagland Båtbyggeri, var en tosylindret Brunvold semidiesel på 120 hk.
Denne ble senere byttet til en tresylindret Wichmann diesel på 300 hk – noen kilder sier 420 hk – og det er den som sitter i henne nå.
Det ga en marsjfart på 10 knop – dvs ca 35 min fra Harstad til Lundenes. Det påstås at hun en gang brukte bare 26 min i en syketransport – så det var nok litt å gå på når det virkelig gjaldt.
Som en kuriositet kan nevnes at jeg var den første som kom bord da hun kom til hjemmehavna Lundenes. Min far - Johan Henriksen – som var selskapets kasserer i alle år var med og hentetn henne på Vaagland. Da de hatte fått baugen til kaia og akkurat satt springfortøyning, løftet han meg om bord og viste meg rund på skuta. Jeg var da 3 år gammel, men husker det meget godt.
De opprinnelige tegningene av Grytøy fikk jeg tak i for en del år siden. Disse ligger nå på Grytøy bygdetun, og vil helt sikkert være till nytte i en restaurering av henne.
-
TFDS Gullesfjord og Lyngen
Fergeskifte, th. "Gullesfjord" og tv. gammelferga "Lyngen" i sambandet Revsnesvik - FlesnesHT 14.juni 1984 - 29.12.87knk
-
TFDS Gullsefjord
Gikk i trekantsambandet Hamnvik-Sørvik-Myrlandshaug, større og bedre ferge
HT 19.05.87 - 14.12.87 - 19.05.93 - 11.04.95
knk
-
TFDS Godfjord
-
TFDS Godfjord
-
TFDS Godfjord
-
KNM Garm
-
TFDS Godfjord
-
Guttorm Jarl
HT
knk
-
Guttorm Jarl HT
knk
-
Gustav Fra Bleik HT
knk
-
Gustav - fra Bleik
HT
knk
-
Gunnar Brøvig 15.740 tdw
HT
knk
-
Gullfinnur
-
Göta Lejon
-
Grytlandsferga blir presset ved kai. Den minste måtte gi seg, er tittelen i Harstad Tidende.
HTknk
"Detta skjedde ikkje under slipsetting, dettan e på Dampskipskaia, korr «Grytøy» allerede lå inne då marinefartøyet kom å la sæ ve siden av, melder Kristian Horsevik i en kommentar.
-
HT 1964
Gann. Misjonsskip
knk
-
Gargia
F87H
-
Gargia
F87H
-
Garnes
-
HT
Gasbras Norte
Levert 1944 fra Pennsylvania Shipyard byggenummer 301, til Øivind Lorentzen,Oslo, 7950 tdw. C-båt.
knk
-
Geraki
-
Gerd. Reisendebåt?
-
Gerda Marie
17.12.77
HT
Gerda Marie
knk
-
Gerhard Jakobsen
-
Gibostad
-
Gigja
-
Gamle
-
Gadus
-
Gadus
-
Gadus