-
Curro
25.315 tdw, bygget ved Vickers-Armstrongs LTD, Newcastle, desember 1956. Doxford Curro
hovedmotor 6600 hk, servicespeed 14 knop.
foto fra prøveturen. Kapt. Sverre Caspersen.
HTknk
-
M/T Credo ble bygget og utrustet på Stord Verft i 1968 for Jørgen P. Jensen, Arendal, med byggenr. 541. Dødvekt 100.453 tonn dw.
B&W hovedmaskin på 23000 bhk.
Solgt i 1976 og gitt navnet "Getafix". Fra 1982 "Triump" og fra 1985 "Rio".
Den ble hugget i Kina i 1986.
Alle Jørgen P. Jensens båter begynte på C, og hadde en religiøs betydning. Credo er latin og betyr på norsk "Jeg tror".
Var selv ombord på Credo i 1972-1973.
Rederiet er forlengst avviklet.
Opplysninger fra:
Navn: Jarl A.Nilssen
Epost: jarlarn@online.no
-
Corline
Saltens DSfoto 1986HTknk
-
Cort Adeler
-
Cort Adeler
-
Corline
- godsbåt til Saltens Damp. Foto fra Bogen 29. april 1986
foto: Kjell A.Pedersen HTknk
-
Clupea
HTknk
-
Christian IV
HTknk
-
Cato-Andre
-
Charley
foto 1972HTknk
-
Charley_
foto 1969HTknk
-
Christian IV
06.02.1968 - Ålborg. Kristiansands DS' nye ferje ligger her ved kai i Ålborg, klar for levering til rederiet.Skipet er bygget ved Aalborg Værft og skal være rederiets flaggskip i stedet for "Skagerak" som forliste. Båten får en kapasitet på 800 pass. og 140 biler, men med en last på 7 jernbanevogner, som regnes for å bli det normale, kan den ta 100 biler. Kapt. Anstein Dvergsnes blir skipets fører.
-
Carl Julius
HTknk
-
Capto, 13.050 tdw, drycargoskip, bygget ved Eriksbergs mek.verksted A/B, oktober 1957. Makin 6900 hk, 15 mil servicespeed. Kapt. N.J.Mæhle. foto fra prøvetur HT
knk