Hei!
Har noen kommentarer til Fakta-delen under artikkelen om M/S Grytøy i HT 030511.
For det første ble hun levert til Grytøy – Harstad Fergeselskap i 1954. Tanken bak det øybaserte rederiet var – på sikt – å skaffe ei bilferge mellom Harstad og Grytøya.
Grytøy var selskapets andre båt. Den første – M/S Grytland – var en ”reisendebåt” kjøpt fra et firma i Bergen som brukte den for sine handelsagenter på reiser langs kysten vår.
Motoren som stod i Grytøy da hun ble levert fra Vaagland Båtbyggeri, var en tosylindret Brunvold semidiesel på 120 hk.
Denne ble senere byttet til en tresylindret Wichmann diesel på 300 hk – noen kilder sier 420 hk – og det er den som sitter i henne nå.
Det ga en marsjfart på 10 knop – dvs ca 35 min fra Harstad til Lundenes. Det påstås at hun en gang brukte bare 26 min i en syketransport – så det var nok litt å gå på når det virkelig gjaldt.
Som en kuriositet kan nevnes at jeg var den første som kom bord da hun kom til hjemmehavna Lundenes. Min far – Johan Henriksen – som var selskapets kasserer i alle år var med og hentetn henne på Vaagland. Da de hatte fått baugen til kaia og akkurat satt springfortøyning, løftet han meg om bord og viste meg rund på skuta. Jeg var da 3 år gammel, men husker det meget godt.
De opprinnelige tegningene av Grytøy fikk jeg tak i for en del år siden. Disse ligger nå på Grytøy bygdetun, og vil helt sikkert være till nytte i en restaurering av henne.
Mvh Walter Henriksen – Svelvik